Aktuální informace o dění v oblasti ekologické/environmentální výchovy v Pardubickém kraji a nejen tam.
Informační server provozuje Ekocentrum PALETA.

Udržitelná spotřeba v Pardubickém kraji - manuály programů

Hlavním cílem projektu je rozšířit možnosti, jak naše organizace mohou působit na veřejnost i školy v oblasti udržitelné spotřeby. Jde o společný projekt více ekocenter v Pardubickém kraji.

V rámci projektu jsme připravili, pilotně ověřili a sepsali metodiku 10 programů (ucelených lekcí) na téma odpovědná spotřeba. Tyto programy jsou volně k dispozici pro lektory ekocenter i učitele škol.

„(S)potřeba“
Cílová skupina: 2.-6. třída ZŠ
Anotace: Cílem programu je, aby žáci pochopili, že jejich spotřební chování má dopad na okolí.Dozví se o negativních důsledcích textilního průmyslu, o tom, co s tím a co můžou sami udělat, aby se tyto dopady snížily. Dozví se o inspirativních osobnostech (greenfluencerech) a vyzkouší si výrobu textilní tašky z již vyřazeného trička.

 

BEZ ODPADU
Cílová skupina: 2.-6. třída ZŠ
Anotace: Cílem programu je, aby žáci pochopili, že neprodukovat odpad (=předcházet jeho vzniku) je mnohem lepší a udržitelnější, než řešit, co potom s ním. Žáci dostanou tipy, jak ve svém životě snížit množství odpadu, seznámí se s udržitelnějšími variantami předmětů běžně využívaných v domácnosti. Vyzkouší si nákup v bezobalovém obchodě. Hravou formou se seznámí se základním principem cirkulární ekonomiky. 

 

ENERGIE NENÍ ZADARMO
Cílová skupina: II. stupeň ZŠ, SŠ
Anotace: Žáci se dozví, jak zjistit, „kolik který spotřebič žere energie“ a proč je důležité energií šetřit. Žáci se naučí orientovat se v energetickém štítku a umět si z něj spočítat, kolik peněz vlastně stojí běžné domácí úkony např. vysávání či žehlení. Budou zjišťovat, zda úsporné spotřebiče opravdu spoří peníze a energii. Zviditelní si, kolik energie se spotřebuje při ohřevu teplé vody na mytí a sprchování. Budou hledat „skryté žrouty energie“. V průběhu celé lekce se dozvědí mnoho praktických tipů, jak mohou oni sami elektrickou energií šetřit.

 

JABLKOZEMĚ A PŮDA …….
Cílová skupina: 9. třída ZŠ, SŠ
Anotace: Program je věnován šetrnému nakládání s půdou a se zdroji potravin

 

MÁM HLAD A …….
Cílová skupina: 8.-9. třída ZŠ, SŠ
Anotace: Program je věnován problematice plýtvání potravinami a obaly v naší společnosti. Každý žák si samostatně pročítá příběh hladového kluka. Podtrhává si v textu situace, které sám zažil, s čím souhlasí, s čím nesouhlasí. To vede k silnějšímu prožitku, který může být ještě umocněn hranými scénkami. V druhé polovině programu se žák seznamuje s možnostmi balení obědů domů („To go“). Vyhledává informace a vyhodnocuje ekonomické a environmentální dopady jednotlivých obalů.

 

MLÉKO DO KONVIČKY, PIVO DO DŽBÁNKU
Cílová skupina: 4.-9. třída ZŠ
Anotace: Pojem zero waste je poslední dobou moderní. Nejde ale o nic nového, stačí se podívat, jak nakupovali naši předci. Zjistíme, jak je možné snížit množství obalů, které kupujeme, a pokusíme se vymyslet další využití pro některé věci, které bychom normálně vyhodili. Každý si ušije látkový sáček na ovoce, zeleninu nebo pečivo a všichni dohromady vyrobí vermikompostér, který si můžou odvézt do třídy. 
 
REGIONÁLNÍ POTRAVINY
Cílová skupina: 4.-7. třída ZŠ
Anotace: Interiérový program v ekocentru nebo ve školní třídě. Cílem programu je pochopit původ některých potravin, které kupujeme. Žáci zjistí, odkud se do České republiky dováží a jaká jsou úskalí tohoto dovozu. Získají přehled, kde je možné získat regionální produkty a jak je poznat. Součástí programu je také ochutnávka vybraných regionálních produktů.

 

SVAČINA V SOUVISLOSTECH
Cílová skupina: 6.-9. třída ZŠ; SŠ 
Anotace: Cílem programu je, aby si žáci uvědomili globální a environmentální souvislosti naší stravy, dále rozvoj soběstačnosti a péče o vlastní zdraví a inspirace pro drobné změny jídelníčku. Žáci si vyzkouší samostatnou přípravu pěti nových svačin podle receptu (například: chleba s tempehem, minižemlovka ze starých rohlíků…). Každá ze svačin odkazuje na větší téma - plýtvání potravinami, lokálnost a sezónnost versus dovoz, dopady levné produkce masa a živočišných výrobků, biopotraviny, souvislost výběru stravy s klimatickou změnou. Při společné ochutnávce tato témata otevřeme diskusí, anketou či jinou aktivitou. Cílem je ukázat, že za každým jídlem je nějaký příběh a člověk si může vybrat, který podpoří.

 

ŠETŘI JÍDLEM
Cílová skupina: I. stupeň ZŠ 
Anotace: žáci se naučí sami připravit záchranářskou svačinu – rozvoj samostatnosti a soběstačnosti a inspirace na nové recepty a drobné změny jídelníčku, možnost v bezpečném prostředí ochutnávat nové pokrmy, žáci pochopí, co vše je plýtvání, uvidí provázanost celého systému a souvislosti, dostanou tipy a rady, jak plýtvání jídlem ve svém životě omezit.

 

Vodohospodáři
Cílová skupina: 3.- 9. třída ZŠ
Anotace: Žáci si zopakují koloběh vody v přírodě a objeví, jak do něj vstupuje člověk. Zamyslí se nad tím, na co všechno vodu potřebujeme a odkud z přírody jí bereme. Názorně uvidí, kam a v jakém stavu ji opět vypouštíme. Získají tipy na to, jak vodou šetřit a uvědomí si proč. 
Sdílej:
Poslat e-mailem
Přílohy